Sahul si Succesul in Business

campionat sahJocul mental este cheia succesului in business.

Ca sa crezi ca reusesti in ceea ce iti propui, ca sa ai succes, mai intai trebuie sa antrenezi mintea si sa inveti atitudini de succes in diverse situatii solicitante.

Seneca spunea: “Nu pentru ca un lucru este dificil nu indraznim sa-l facem, ci tocmai faptul ca nu indraznim il face sa fie dificil.”

Practicarea sahului modeleaza gandirea si dezvolta  abilitatile unui om de succes, cum ar fi intuitia, creativitatea, concentrarea pe rezultat, increderea in sine, autocontrolul, perseverenta, gandirea strategica.

Am putea sa facem un exercitiu de imaginatie si sa comparam procesul de vanzare cu o partida de sah.

orange.roIn sah totul incepe cu o strategie de cucerire a teritoriului.
In business totul incepe cu o strategie – cum sa cuceresti un segment de clienti ori o cota de piata.

In sah iti faci un plan incercand sa gandesti “cateva mutari inainte”, sa  intuiesti mutarile adversarului ca reactie la mutarile tale. Adaptezi planul dupa fiecare mutare.
In vanzari analizezi nevoile clientului, incerci sa intuiesti obiectiunile lui la fiecare argument al tau. Iti faci un plan – cum sa contracarezi obiectiunile in vanzari. Iti adaptezi argumentatia un functie de reactiile concrete ale potentialului client

In sah urmaresti sa tii piesele cat mai grupate, sa se sprijine reciproc.
In vanzari – formezi echipe. Vanzatorii se sprijina pe marketing si servicii suport.

In sah urmaresti cucerirea centrului spatiului de joc.
In vanzari cauti cea mai buna pozitie – cel mai bun vad comercial, cel mai eficace canal de distributie.

campionat sahIn sah cauti, pe cat posibil, sa alegi mutari de dezvoltare care ameninta ceva.
In business planifici dezvoltarea afacerii prin depasirea concurentei.

Ataca regele adversarului. Protejeaza propriul rege.
Analizeaza cu discernamant afacerea clientilor si a concurentilor tai.
Cauta sa depasesti punctele forte ale ofertei concurentilor apropiindu-te mai mult de nevoile cele mai importante ale business-ului clientului tau. Planifica reactii de aparare la potentialele “atacuri” ale concurentei.

Alte paralele ar putea fi:

Stabilirea unei intalniri ar putea fi alegerea unui partener intr-o partida de sah. Asa cum cauti un turneu sau un campionat de sah, asa creezi o baza de date a clientilor sau cauti un loc unde se face networking.
telekom.ro Importanta selectiei consta in tipul de participanti , dupa interesele  lor comune, , fie profesionale, fie la nivel de experienta. Un fel de cerere si oferta. Chiar si cand joci sah cu calculatorul, alegi nivel mediu, incepator sau avansat.

Debutul intrevederii  – reprezinta momentul in care faceti cunostinta, face to face, cu “adversarul”, in cazul nostru clientul.

Un exercitiu care te ajuta sa fi intr-o stare de calm si de incredere, este vizualizarea dinainte a acestui moment, cu lux amanunte. Imagineaza-ti intreaga scena si simte-te comfortabil si increzator.  Ca si cand esti pregatit si nimic nu te poate surprinde.

Explorarea nevoilor clientului – ca sa aplici strategia corecta, trebuie sa fi atent la mutarile adversului. O strategie ar putea fi sa asculti clientul, si apoi sa faci “mutarile”. Ca si in sah, te concentrezi pe obiectivul final, planifici in gand, tatonezi si apoi actionezi.

imperiale.ro Argumentarea si negocierea – in acest moment trebuie sa actionati, dupa ce iti cunosti adversarul. Aplici strategia corecta, cum ar fi Siguranța regelui, ocuparea centrului, schimburile, nu te concentrezi pe greseli, incearca sa intuiesti urmatoarea mutare . In cazul negocierii, miscarile tactice sunt cat mai multe intrebari,  flexibilitatea si adaptarea ofertei la nevoile clientului. Cu cat argumentarea este mai puternica, cu atat va fi mai eficienta tehnica de contractare.

Ai grija la succesiunea mutarilor/evolutiei in negociere.

Fiecare tip de piesa se muta in felul ei, asa si fiecare  instrument de vanzare trebuie folosit in situatiile potrivite.

Experienta o obtii cu timpul, asa cum spunea si o jucatoare profesionista de golf:

“Cand inveti prima data sa arunci la cos in baschet, te concentrezi asupra mingii, cum sa o tii, ce miscari faci cu bratele si incheieturile. Dupa ce ai stapanit miscarile, inveti sa te concentrezi asupra cosului”.

Incheierea unui contract – cand cei doi jucatori parteneri de raman cu putine piese pe table de sah, eliminand pe rand argumentele din timpul negocierii. Pastrati-va concentrarea pe rezultat. Starea mentala e foarte importanta acum la final de joc. Mintea trebuie sa fie lucida si focusata si atentia sa fie distribuita asupra tuturor posibilitatilor de castig.

Incheierea unui contract este punctul final al vanzarii. Cu cat ai mai multa experienta in vanzari, cu atat e mai usor sa te adaptezi si sa folosesti argumentele in vederea incheierii contractului.

Intotdeauna dupa un “meci” revezi momentele bune si nu cele negative. Chiar daca nu ai castigat, joaca partida din nou in minte si repara rezultatul.

Atat victoria, cat si infrangerea sunt parte din joc.

Un om de succes are toate abilitatile unui bun jucator de sah, iar un jucator de sah bun poate fi oricand sa fie un bun leader.


Vezi articole cezariulian.ro “Inspiratie Pentru Afaceri” – blog teme business si servicii B2B:

Competițiile de șah și abilitățile de business Despre turnee șah și performanta
Festivalul International de Sah SAHUL – Dezvoltare aptitudini si abilitati
Share: